Občanská poradna

Experti ve službách občanů: Poskytujeme bezplatné poradenství a pomoc ve všech životních situacích

Bezplatnost

Občanské poradenství je poskytováno zdarma ve 18 oblastech a 4 úrovních.

Diskrétnost

Vše, co se dozvíme od klienta, zůstává mezi námi, pokud klient nesouhlasí s jeho sdílením.

Nestrannost

Poskytujeme služby všem lidem bez ohledu na pohlaví, rasu, sexuální orientace atd.

Nezávislost

Naše služby jsou poskytovány nezávisle na jakékoliv vnější organizaci.

Poslání občanských poraden

Občanská poradna poskytuje rady a pomoc všem, kteří se na ní obrátí.

Je nezávislým místem bezplatné, důvěrné a nestranné pomoci, provází občany při jejich obtížích.

Usiluje o to, aby občané netrpěli neznalostí svých práv a povinností, neznalostí dostupných služeb nebo neschopností vyjádřit své potřeby či hájit své oprávněné zájmy.

Podílí se na činnosti Asociace občanských poraden a společně upozorňují příslušné státní a místní orgány na nedostatky legislativy a na neřešené problémy občanů ve snaze ovlivnit vývoj politiky a sociálních služeb.

Cíle občanského poradenství

Cílem občanského poradenství je umožnit lidem, kteří se dostali do nepříznivé životní situace, řešit ji na principech bezplatnosti, nestrannosti, nezávislosti a diskrétnosti, prostřednictvím informací, rad a případné další pomoci.

Dalším cílem je působit na chod veřejné správy a samosprávy ve prospěch občanů, poskytovaná služba zachovává a rozvíjí důstojný život těch, kteří ji využívají, je bezpečná a odborná.

Cílovou skupinou jsou lidé, kteří se dostali do nepříznivé životní situace.

Principy občanského poradenství

Bezplatnost – občanské poradenství je zásadně bezplatné, a to v 18 v současné době poskytovaných oblastech a ve 4 úrovních (informace, rada, aktivní pomoc, asistence);

Diskrétnost – nic, co se v poradně dozvíme od klienta, včetně informace o tom, že poradnu navštívil, nebude bez výslovného souhlasu klienta předáno dalším osobám mimo občanskou poradnu. Klient může vystupovat anonymně, poradce a organizace jsou vázány mlčenlivostí, není-li to v rozporu s platnými právními předpisy;

Nestrannost – služby Občanské poradny jsou poskytované všem lidem bez rozdílu rasy, pohlaví, zdravotního postižení, sexuální orientace, politické příslušnosti, světonázorové orientace, sociálního statutu apod. Pomoc a rady jsou poskytovány bez předpojatosti a zaujatosti a bez ovlivnění vlastními názory, politickým či náboženským přesvědčením poradce;

Nezávislost – občanská poradna poskytuje uživatelům služby nezávisle na státních nebo jiných organizacích a nezávisle na organizacích, které poradnu finančně podporují nebo dotují.

V jakých oblastech poskytujeme poradenství?

Nejpalčivějším problémem, který je velmi často příčinou i důsledkem všech ostatních problémů, je zadluženost obyvatelstva, kterou řešíme nejčastěji.

Nejčastěji se na nás občané obracejí se svými problémy z oblasti bydlení, rodiny a mezilidských vztahů, majetkoprávních vztahů a náhrady škody, pracovněprávních vztahů a zaměstnanosti, sociálních dávek a sociálních služeb, občanského soudního řízení, finanční a rozpočtové problematiky, ochrany spotřebitele, pojištění, veřejné správy, trestního práva, v daleko menší míře pak z oblasti zdravotnictví, školství a vzdělávání, ekologie a životního prostředí, právního systému EU a ústavního práva.

Kdo nás podporuje

Ministerstvo práce a sociálních věcí, Liberecký kraj, statutární město Liberec, statutární město Jablonec nad Nisou, město Frýdlant a mikroregion Frýdlantsko, město Česká Lípa, město Nový Bor a SON, město Turnov, město Jilemnice, městská část Vratislavice nad Nisou. Dále pak Asociace občanských poraden, do jejíž projektů se OP Liberec zapojuje a další drobní dárci.

Provoz sociální služby odborné sociální poradenství byl v roce 2018,2019 a 2020, 2021, 2022, 2023, 2024 finančně podpořen Libereckým krajem.

Všem moc děkujeme, vážíme si vaší podpory!